Yeshe

Everlasting Lamp

Gar Akyung

(Translated from Tibetan by Riga Shakya)

 

            —An elegy to Gen Pema Tseden, the founder of Tibetan Cinema

 

from a sky overcast with dark clouds

a rain of tears descends

 

the weeping that arrives from Lhasa

pierces the ears more sharply than the sound of a golden urn falling to the ground

 

if life were to grant me one wish

may those heart stories from Trika resound once more

 

mortal time expires in such a way

perhaps it’s a sign of some earthly logic?

 

but, when it comes to life’s choices

it’s hard to tell if there’s any reasoning at all

 

your films made from light

are an everlasting lamp kept aflame by your accomplishments

 

(written on May 9, 2023, in the light of my quarters)

 

རྟག་བརྟན་གྱི་སྒྲོན་མེ།

མགར་ཨ་ཁྱུང་།

           

            —བོད་ཀྱི་གློག་བརྙན་གྱི་སྲོལ་འབྱེད་པ་རྒན་པདྨ་ཚེ་བརྟན་ལགས་ལ་མྱ་ངན་ཞུ།

 

སྤྲིན་ནག་བཏེགས་པའི་རྣམ་མཁའ་ལས།

མིག་ཆུའི་ཆར་བ་བབས་བྱུང་།

 

ལྷ་ལྡན་ནས་འབྱོར་བའི་ངུ་སྐད་དེ།

གསེར་བུམ་ཞིག་ས་ལ་ཟགས་པའི་སྒྲ་ལས་ཀྱང་རྣ་བར་གཟན།

 

གལ་ཏེ་ཚེ་སྲོག་ལ་རང་དབང་ཞིག་མཆིས་ན།

ཡར་སྔོན་ཁྲི་ཀར་འཕྲད་པའི་སེམས་གཏམ་དག་བསྐྱར་དུ་བཏབ་ཆོག་ཨང་།

 

འདི་ལྟར་བཞུད་འགྲོ་བའི་དུས་ཚོད་དེ།

སའི་གོ་ལའི་གཏན་ཚིགས་ལ་སྐྱེས་པའི་བརྡ་རྟགས་ཤིག་ཡིན་ནམ།

 

གང་ལྟར་མི་ཚེའི་གདམ་ག་ལ།

རྒྱུ་མཚན་ཅི་ཡང་མཆིས་མི་སྲིད།

 

འོད་ཀྱིས་གྲུབ་པའི་གློག་བརྙན་དག

བྱས་པའི་རྗེས་ལ་འབར་བའི་རྟག་བརྟན་གྱི་སྒྲོན་མེ་ཉིད།

 

(སྤྱི་རྩིས༢༠༢༣ལོའི་ཟླ༥ཚེས་༨ཉིན་ལ་རང་ཤག་འོད་སྣང་དུ་སྦྱར་།)

 

Gar Akyung (མགར་ཨ་ཁྱུང་།) is a poet from Tibet.

Riga Shakya (ཤཱཀྱ།རིག་དགའ།) is a historian and literary scholar, currently serving as Lecturer in the Literature Humanities program at Columbia University. His interests lie in the connected histories of state and empire building across Tibet, China and the Himalayas, and the convergence between early modern knowledge systems and colonial modernity. He received his Ph.D in Tibetan and late Imperial Chinese history at the Department of East Asian Languages and Cultures (EALAC) at Columbia University in 2023. He is currently working on his first project, Mirrors of History: The Poetics of Tibetan Kingship in the Time of Empire, which drawing on multilingual archival and literary sources, examines the intersection of multi-ethnic Qing rule, Tibetan literary and historiographical culture, and Buddhist political theory through a study of the 18th century encounter between the Central Tibet under Polha rule (1728-1750) and the ascendent Qing empire, and its legacy through to the modern day.